Wrocław
Ul. Swojczycka 150
Tel. 797 197 110
Akumulator rozładowuje się szybciej w wysokich temperaturach niż w niskich z kilku powodów związanych z chemicznymi i fizycznymi właściwościami materiałów używanych w bateriach oraz procesami zachodzącymi w akumulatorze:
Przyspieszenie reakcji chemicznych: Wysoka temperatura zwiększa tempo reakcji chemicznych wewnątrz akumulatora. Oznacza to, że procesy, które normalnie zachodziłyby wolniej, przyspieszają, co prowadzi do szybszego zużycia materiałów elektrodowych i elektrolitu. Efektem tego jest szybsze rozładowywanie się akumulatora.
Zwiększona samorozładowanie: W wysokich temperaturach wzrasta wskaźnik samorozładowania. Samorozładowanie to proces, w którym energia z akumulatora jest tracona bez podłączonego obciążenia, co jest wynikiem niepożądanych reakcji chemicznych. Wyższa temperatura przyspiesza te reakcje, co prowadzi do szybszej utraty ładunku.
Degradacja materiałów elektrodowych: Wysoka temperatura może przyspieszać degradację materiałów używanych do produkcji elektrod. Na przykład, w akumulatorach litowo-jonowych może dojść do degradacji katody i anody, co zmniejsza ich zdolność do magazynowania energii i skutkuje szybszym rozładowaniem.
Zwiększona rezystancja wewnętrzna: Choć zwykle wyższa temperatura zmniejsza rezystancję wewnętrzną akumulatora, co może wydawać się korzystne, w dłuższej perspektywie prowadzi to do większych strat energii cieplnej i szybszej degradacji komponentów akumulatora.
Odparowanie elektrolitu: W wysokich temperaturach elektrolit w akumulatorach może ulegać parowaniu lub rozkładowi. Utrata elektrolitu prowadzi do zmniejszenia zdolności przenoszenia jonów między elektrodami, co skutkuje zmniejszeniem pojemności akumulatora i szybszym rozładowaniem.
W skrócie, wysoka temperatura wpływa negatywnie na akumulatory poprzez przyspieszenie reakcji chemicznych, zwiększenie samorozładowania, przyspieszenie degradacji materiałów elektrodowych, zmiany w rezystancji wewnętrznej oraz utratę elektrolitu. Te czynniki razem prowadzą do szybszego rozładowywania się akumulatorów w porównaniu do niskich temperatur, gdzie te procesy zachodzą wolniej.