Wrocław
Ul. Swojczycka 150
Tel. 797 197 110
System start-stop w samochodach jest zaprojektowany w celu zwiększenia efektywności paliwowej i redukcji emisji spalin. Polega on na automatycznym wyłączaniu silnika podczas postoju (np. na światłach) i ponownym jego uruchamianiu, gdy kierowca chce ruszyć. Aby taki system działał sprawnie, wymagane są specjalne typy akumulatorów, mianowicie AGM (Absorbent Glass Mat) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Oto główne powody, dla których te akumulatory są konieczne:
Częste Cyklowanie: System start-stop powoduje znacznie większą liczbę cykli ładowania i rozładowywania akumulatora w porównaniu do tradycyjnych samochodów. AGM i EFB mają wyższą odporność na takie cykle pracy, co oznacza, że są bardziej trwałe w kontekście wielokrotnego ładowania i rozładowywania.
Szybkie Uruchamianie Silnika: System start-stop wymaga natychmiastowego dostarczenia dużej ilości energii do rozrusznika, aby szybko uruchomić silnik. AGM i EFB są zaprojektowane tak, aby dostarczać wysokie prądy rozruchowe, co pozwala na szybkie i efektywne uruchomienie silnika.
Rekuperacja Energii: Wiele systemów start-stop jest połączonych z technologiami rekuperacji energii, które wykorzystują energię hamowania do ładowania akumulatora. AGM i EFB są bardziej efektywne w przyjmowaniu i przechowywaniu energii podczas takich krótkich, intensywnych procesów ładowania.
Stabilność Energetyczna: AGM i EFB mają lepszą zdolność do utrzymywania stabilnego napięcia i odporność na głębokie rozładowania, co jest kluczowe dla systemów start-stop. Zwykłe akumulatory mogą szybko się zużywać i tracić zdolność do trzymania ładunku w takich warunkach.
Bezobsługowość: AGM i EFB są akumulatorami bezobsługowymi, co oznacza, że nie wymagają regularnego uzupełniania elektrolitu. Jest to istotne, ponieważ systemy start-stop mogą być bardziej wymagające pod względem eksploatacji, a niska potrzeba konserwacji zwiększa wygodę użytkowania.
AGM i EFB są preferowane w pojazdach z systemem start-stop ze względu na ich wyższą wytrzymałość na cykle pracy, zdolność do szybkiego dostarczania energii, efektywność ładowania, odporność na głębokie rozładowania oraz niskie koszty utrzymania. Te cechy sprawiają, że są one bardziej odpowiednie do intensywnych wymagań stawianych przez systemy start-stop, zapewniając jednocześnie niezawodność i dłuższą żywotność akumulatora.